Hoe haal ik mijn nieuwe werknemer uit de markt?

foto aangeleverd

Uit recent onderzoek blijkt dat 55% van de MKB-bedrijven in Nederland moeite heeft met het vinden van nieuwe medewerkers. Dit percentage is met 20% toegenomen ten opzichte van vijf jaar geleden. Ook ons wordt regelmatig door opdrachtgevers de vraag gesteld ‘Hoe haal ik mijn nieuwe werknemer uit de markt? Zijn ze moeilijk te vinden?’ Anno 2016 kunnen wij volmondig ‘ja’ antwoorden. Hoe haalt ú de beste werknemer uit de markt?
Tijdens de economische crisis waren er minder vacatures en kandidaten waren ook minder geneigd om te wisselen van baan. Krijgt een werkgever tijdens een recessie een waarderingscijfer van een 8, ten tijde van economische herstel, groei of voorspoed wordt diezelfde werkgever gewaardeerd met een magere voldoende. Nu de economie weer toeneemt maakt dit dat mensen weer op zoek durven gaan naar een nieuwe baan. Deze tendens was goed zichtbaar vanaf zomer 2015 tot zomer 2016, men durfde een volgende loopbaanstap aan. Sindsdien neemt de krapte op de kandidatenmarkt weer toe. Dit vraagt voor bedrijven een innovatievere manier van werven en selecteren. De tijd van ‘old school recruitment’ is definitief voorbij. Een advertentie in de krant, op social media en de eigen bedrijfswebsite is niet meer voldoende. Deze passieve manier van werven resulteert in lang niet alle gevallen tot een duurzaam resultaat.
In deze tijd waar ieder bedrijf, ieder recruitmentbureau vraagt om aandacht van dezelfde goede kandidaten is het zaak om proactief kandidaten te zoeken en benaderen. Hierbij is het inzetten van social media steeds belangrijker geworden. Het merendeel van de mensen vindt de nieuwe carrièrestap middels het gebruik van allerhande netwerken en 70% van de werkzoekenden bevindt zich op LinkedIn. Als recruitmentbureau hebben wij het dan over netwerken in de breedste zin van het woord. Als recruitment partner beschikken wij voor opdrachtgevers over een interessante kandidatendatabase, waarvan veel kandidaten latent werkzoekende zijn. Ook deze groep vragen wij of zij uit het eigen netwerk goede kandidaten weten voor de vacature. Denk aan oud collega’s, studiegenoten, maar ook vrienden of familie. Het gaat dus om het netwerk áchter het netwerkcontact. Als recruitmentbureau participeren we zelf ook in veel netwerken. Het kennen van mensen, weten wie wat doet, maakt dat mensen dat ook van jou weten en je weten te vinden.
Jobboards waarop actieve werkzoekenden zich kunnen inschrijven zijn ten tijde van een krappe kandidatenmarkt steeds minder relevant, de juiste kandidaten zijn vaak niet werkzoekende. Dit betreft veelal de latent werkzoekenden die zich wel op o.a. LinkedIn bevinden en in beweging moeten worden gebracht. Het weten te enthousiasmeren en mobiliseren van latent werkzoekenden is de nieuwe manier van werving & selectie. Een aansprekend, opvallend en duidelijk geschreven vacatureprofiel die tot actie oproept bij de juiste doelgroep is hierin heel belangrijk. Een latent werkzoekende moet het idee hebben dat het vacatureprofiel over hem of haar gaat. Als recruitmentbureau moet je een goede relatie hebben met je opdrachtgever zodat je weet wanneer iemand wel of niet bij het bedrijf past. Alleen dan is het mogelijk de juiste groep kandidaten te enthousiasmeren en mobiliseren. Het innovatief en proactief recruiten leidt tot een duurzame stap voor zowel kandidaat als organisatie, en dat is het resultaat dat je wilt bereiken.
Babische Alsema & Linda De Reus, Best People.

Artikel geplaatst op: 08 december 2016 - 10:48

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: