Otto's: kantooroplossingen sinds 1876

v.l.n.r.

Voor de nieuwe driekoppige directie (vijfde generatie), Jacob de Jong, Maurits Otto en Arie Drost, zijn het roerige tijden bij Otto’s Alles Voor Kantoor. Zo is men druk bezig met de integratie van POA Alles Voor Kantoor uit Alkmaar en het 140-jarig bestaan van Otto’s. Het familiebedrijf faciliteert zoals de bedrijfsnaam doet vermoeden alles voor het kantoor.
Overigens bedient het oudste kantoorcentrum van Noord-Holland niet alleen bedrijven (met name MKB), maar ook zorginstellingen, overheid en particulieren. De totaaloplossing omvat vijf business units; kantoor- en projectinrichting, kantoormachines, ICT-oplossingen, printoplossingen en kantoorsupplies. Alle activiteiten worden ondersteund door de eigen serviceorganisatie. Zo heeft men al decennia lang een eigen binnenhuisarchitect, ontwerpstudio, monteurs en IT engineers. Vanuit de 1700 m2 grote showroom in Broek op Langedijk (Broeker Werf 14) is het verzorgingsgebied Noord-Holland, maar online bedient de kantoorspecialist inmiddels de hele Benelux.

Vijfde generatie


De vijfde generatie neemt het stokje over van Karel Otto. Laatstgenoemde en tevens vierde generatie is 31 jaar aan het roer geweest bij Otto’s. Ondanks het 140-jarig bestaan ziet Maurits Otto nog vele kansen: “Wij hebben een gigantisch klantenbestand en netwerk, helemaal met POA erbij. Wij komen er desondanks toch regelmatig achter, dat men ons alleen kent van onze Canon en Kyocera multifunctionals met een servicecontract of van de kantoorinrichting. Wij bieden de klant oplossingen voor elk budget, wat ook meteen ontzorgt en zorgt voor efficiency.” Als voorbeeld noemt Otto het printerparkbeheer en toner management van de klant. Zodoende heeft de klant er geen omkijken meer naar.

Alles onder één dak


Jacob de Jong benadrukt met name het ‘one stop shopping’ principe: “Onze klanten vinden het prettig, dat zij bij Otto’s alles onder één dak vinden. Één leverancier, één aanspreekpunt en één factuur.” Daarnaast legt de nieuwbakken directeur de overige toegevoegde waarde uit: “Op het gebied van inrichting hebben wij een eigen 3D-ontwerpstudio en binnenhuisarchitect. Wij denken met de klant mee en bovendien ziet hij of zij meteen hoe het kantoor of pand eruit komt te zien met het gekozen meubilair. Ook de andere businessunits bestaan uit teams van specialisten. Een andere grote kracht van ons is het persoonlijke contact.”
Met de nieuwe directie en tevens vijfde generatie volgt er een nieuw hoofdstuk in de lange geschiedenis van dit trotse Noord-Hollandse familiebedrijf.

Artikel geplaatst op: 09 mei 2016 - 12:00

Gerelateerd

Delen

12 reacties

Geplaatst door Jacob ongeveer 2 jaren geleden Reageer
Slecht nieuws voor een aantal POA klanten. Het waarom snap ik wel. Arie Drost was in deze tijd van lage marges niet meer voldoende instaat om zijn broek op te houden met "zijn" POA. Daarom heeft hij de boel wijselijk overgedaan aan Otto's.
Geplaatst door Karel ongeveer 2 jaren geleden Reageer
De ondergang van POA komt door zwak management. Veel waarmee POA zich onderscheidde van concurrenten is door Drost afgeschaft. Van een deftige, nette zaak naar een slordige 13 in 1 dozijn store heeft zeker niet geholpen.Als je zoiets niet snapt, dan ben je als directeur niet geschikt. Want je kunt gebrek aan talent niet compenseren met hard werken alleen. Zag dit al jaren aankomen. En vermoedelijk zal een (aanzienlijk) deel van de POA klanten gaan afhaken na de assimilatie door Otto's.
Geplaatst door A.C. Janssen ongeveer 2 jaren geleden Reageer
http://goedezaken.nu/poa-office-solutions-en-copycentre-samen-in-een-pand/
De onderhuurder zag het na 5 jaar niet meer zitten, dus nu heeft de "directie" van POA toch maar gekozen om iets te doen wat men eigenlijk 5 jaar geleden helemaal niet zag zitten.
Geplaatst door À. Heine ongeveer 2 jaren geleden Reageer
Waardeloos bedrijf, dat Ottos. Een complete mismatch met POA. Dit verkopen als een verhuizing van POA is plat liegen. Ottos neemt de boel over en over anderhalf jaar ofzo is de naam POA geschiedenis. Jammer! Men had grote productkennis, en men was heel vriendelijk. Overduidelijk was de directeur, Drost, voor het echte management veel te licht. Wij blijven geen klant, en als meer Poa klanten er hetzelfde over denken heeft mijnheer Drost een enorm probleem, als ik de lieden bij Ottos goed inschat. Je kunt nog beter ten onder gaan, dan worden overgenomen door een bedrijf zonder moreel compas.
Geplaatst door D. Barts ongeveer 2 jaren geleden Reageer
De klanten van Otto's laat het koud dat het Alkmaarse POA - klantenbestand wordt overgenomen. POA verhuist niet, maar wordt overgenomen. Geen enkel bedrijf huisvest een concurrent in het eigen pand. Men maakt er een mooi verhaaltje van om zo veel mogelijk POA klanten vast te houden. Heb nooit begrepen waarom POA op zaterdag gesloten was. Zo iets zou je kunnen doen als je een heel sterke positie hebt. Maar zelfs dan is het niet slim om dicht te zijn als alle concurrenten wel open zijn. Zo gooi je 10 procent omzet weg. Mijnheer Arie Drost kon dit niet begrijpen. Net zoals hij niet begreep dat je meer kantoormeubair verkoopt als je het in de showroom hebt staan. In plaats daarvan klaagde hij dat zijn winkeltje op een c lokatie te groot was. Als het de concurrentie het met veel grotere shops wel lukt, dan heeft men bij POA sinds het aantreden van Drost dingen niet zo goed gedaan. Dat men het nog zo lang heeft volgehouden komt waarschijnlijk omdat de basis goed was. Maar dat houdt ook een keer op. Blijkbaar is deze overname voor Drost de enige oplossing om niet failliet te gaan. Een aantal klanten zullen afhaken, hopelijk voor Drost valt dit mee, dat zal de tijd leren.
Geplaatst door Ron ongeveer 2 jaren geleden Reageer
De traditionele kantoorvakhandel heeft geen toekomst. Met alleen producten verkopen redt je het niet meer.
Je moet je onderscheiden en keuzes maken.
Alles voor kantoor is te breed en kost kwaliteit op de werkvloer. Daarnaast zijn de online prijzen vaak 25% lager dan in de winkel terwijl er in de winkel nagenoeg geen waarde wordt toegevoegd. Commodity producten dus die je net zo goed online kunt kopen.
Innoveren in deze business is bijjvoorbeeld je specialiseren in het nieuwe werken. Hier worden producten, diensten en kennis gecombineerd. Dit betekent de stap maken naar slimme iT oplossingen, de gezondheid van medewerkers centraal stellen, huisstijlen vertalen naar inrichtingsconcepten en flexibele werkplekken inrichten. En daar heb je wel creatieve medewerkers voor nodig die zich goed kunnen verplaatsen in de klant en hun problemen. Etc.
Geplaatst door D.J.M. Eisenbach ongeveer 2 jaren geleden Reageer
Er zijn wel degelijk traditionele kantoorvakhandels die het WEL redden. POA heeft het dus NIET gered. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de zaken bij Otto's ook niet fantastisch gaan. Daarom snap ik gerust wel waarom Otto's het klantenbestand van POA wil overnemen. Volgens mij is het twijfelachtig of dit wel zo'n succes kan worden. Otto's is een bedrijf met een heel andere mentaliteit, een beetje te vergelijken met het ter ziele gegane Secom/Lute te Alkmaar. Dat was ook een bedrijf dat van alles deed wat Ron omschreef, maar allemaal niet goed genoeg. Voor zaken waar je zelf niet kunt leveren kun je werken met capabele onderaannemers, heel gebruikelijk in business.
Met name in deze tijd van internet is de GUN factor heel belangrijk. Daarvoor moet je jezelf dan ook zeker onderscheiden van concurrenten, zowel fysieke winkels als internet. Eén van de kritiekpunten op Arie Drost is dat hij datgene wat POA onderscheidde van zaken als Secom/Lute, Ahrend, Otto's etc etc zo de vuilnisbak heeft ingeworpen.Als je een bedrijf laat verworden tot een weinig aantrekkelijke eenheidsworst verwatert de gunfactor snel. Inderdaad moet een goede manager keuzes maken. Maar dan wel de goede keuzes. Als je de ene na de andere foute keuze op elkaar stapelt bewijs je gewoon dat je incompetent bent, in ieder geval als directeur. Daarom vrees ik met grote vreze voor het lot van Arie Drost, denk dat hij definitief plat op zijn gezicht gaat. Nogal wat POA klanten zien dit helemaal niet zitten, en die lopen straks gewoon naar de firma Stumpel. Gewoon in stilte. En dat gebeurt nu al. Op de intellectuele prietpraat van Ron zullen niet zo veel mensen zitten te wachten, dat is gewoon commercieel gepraat zonder diepgang.
Zeggen dat je dingen beter online kunt kopen is helemaal te dom voor woorden. Net zoals liegen niet slim is. Klanten houden hier niet van. En in dit geval is het allemaal wel heel erg doorzichtig. Dat zal dan wel des Otto's zijn. Nou, ik wens u en de uwen er plezier mee. Wij zijn in stilte overgestapt naar Stumpel. Ook niet perfect, maar in ieder geval geen gladjanussenfirma.
Geplaatst door Harry ongeveer 2 jaren geleden Reageer
De tijd zal het leren. Soms heb je geen keuze. Of heel weinig keuzes. Dan kies je de in jouw ogen beste optie.
Het is beslist niet fijn om een economische crisis voor je voeten geworpen te krijgen als je net 2 jaar daarvoor een bedrijf hebt overgenomen.
Natuurlijk had Drost in de oude niche moeten blijven. Maar die had hij al verlaten voordat de crisis uitbrak. Natuurlijk heeft dit omzet gescheeld. Maar het is niet de hoofdoorzaak van de huidige beslissing; zonder de economische crisis had POA (en vele andere bedrijven) het wel gered.
Geplaatst door Ron ongeveer 2 jaren geleden Reageer
In een winkel of bedrijf dingen kopen terwijl het personeel de kennis of gunning mist daar wordt Ron niet vrolijk van. Dan koop ik net zo lief online.
Geplaatst door P. Perry ongeveer 2 jaren geleden Reageer
Drost is een faaldirecteur , hij kan het gewoon niet.
Geplaatst door G. J. Boerhave ongeveer 2 jaren geleden Reageer
Ja, als je in een winkel komt (POA) en er loopt daar een vieze, stinkende grote hond van "de baas" rond, dan klopt er iets niet. Wat is die zaak achteruit gehold!
Geplaatst door Evert Tuijp translation missing: nl.datetime.distance_in_words.almost_x_years geleden Reageer
Als trouwe POA klant kwam ik onlangs voor de eerste (en laatste) keer bij Otto's. Mooie grote showroom met heel weinig personeel. Het duurde 30 minuten voordat ik geholpen werd, en dat was ik bij POA niet gewend. POA bestaat niet meer, helaas. Men heeft personeel en klanten (hoopt men) over genomen. Blijkbaar was dit voor Arie de enige oplossing om niet failliet te gaan. Jammer voor hem. Hij heeft zijn best gedaan, het is hem niet gelukt. Door fouten van Arie en door de economische crisis.

Plaats je reactie: