Column: Echt duurzaam doen

Innovatieve impuls

Foto: aangeleverd

Als communicatieadviseur die al ruim 20 jaar actief is in de 'duurzaamheidswereld' zie ik steeds weer dezelfde beweging optreden met begrippen als 'milieuvriendelijk', 'duurzaam', 'klimaatneutraal', 'cradle to cradle' of 'circulair'. Eerst wordt er wat vreemd tegenaan gekeken. Iets wat meer past bij voorlopers met geitenwollensokken. Maar opeens breekt het door en hanteert vrijwel iedereen het te pas en helaas vaak ook te onpas. Nederland is dan al snel kampioen in het formuleren van ronkende ambities, zoals 'Nederland circulair of klimaatneutraal in 2050'.

Maar de praktijk is vaak weerbarstig. Zowel bij overheden als bij het bedrijfsleven. Dan denken we dat we vooruitstrevend zijn met ons klimaatbeleid, maar in de praktijk scoren we vergeleken met andere EU-landen bedroevend slecht. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de hoeveelheid duurzame energie die we hier opwekken. Het aandeel groene energie in het totale energieverbruik bedroeg in 2018 7,3 procent. Nog heel ver weg van de 14 procent die we eind volgend jaar willen, maar niet zullen halen.

Genoeg laaghangend fruit In woorden zijn we koploper, in daden achterblijver. Of beter gezegd: zijn er te veel achterblijvers, ook al probeert menigeen te camoufleren dat ze dat zijn. Want niemand wil nu de 'duurzaamheidsboot' missen. De energie die in camoufleren, ook wel greenwashing, wordt gestoken, kan veel beter besteed worden aan vergroening van de bedrijfsvoering. En eerlijk te zeggen dat je stappen aan het zetten bent, maar nog wel een weg te gaan hebt. Want niemand verwacht dat je van de ene op de andere dag duurzaam zult ondernemen. Maar klanten verwachten wel dat je daar aantoonbaar je best voor doet. Er is nog genoeg laaghangend fruit beschikbaar.
Daarvoor zie ik op bedrijventerreinen nog te veel daken zonder zonnepanelen en laten veel bedrijven de eenvoudigste kansen voor energie- en kostenbesparing liggen.

Bedrijven die hun bedrijfsvoering echt een innovatieve impuls willen geven, nodig ik uit om aan te haken bij de komende Floriade, in 2022 in Almere, aan de oostkant van de Metropoolregio Amsterdam. Die Floriade is niet meer alleen een podium voor de tuinbouwsector, maar wordt een podium voor bedrijven die werken aan duurzame, innovatieve oplossingen op het gebied van voeding, groen, energie en gezondheid. Over drie jaar ligt daar een proeftuin klaar om te experimenteren, samen te werken met koplopers over de hele wereld en een visitekaartje af te geven aan twee miljoen bezoekers. Een ideale plek voor bedrijven die weten, dat groene bedrijvigheid de toekomst heeft. Ook weten wat daar allemaal mogelijk is? Neem gerust vrijblijvend contact met me op via info@rommelse.nl of telefoon 06-1282 0376.

Alphons Rommelse

Communicatieadviseur

Floriade 2022 gemeente Almere

Artikel geplaatst op: 08 maart 2019 - 14:05

Gerelateerd

Delen