column
Digitale fanbeleving

Goede ICT-infrastructuur essentieel
Toen ik in oktober 2014 bij AZ kwam werken, kreeg ik als Algemeen Directeur met diverse disciplines te maken waar ik verantwoordelijk voor werd. Ook zaken waar ik vanuit mijn topsportachtergrond minder ervaring mee had, zoals ICT en internet.
Als snel werd me duidelijk: een goede ICT-infrastructuur is tegenwoordig essentieel voor een moderne organisatie. Zaken als een online werkplek en videogesprekken zijn inmiddels ingeburgerd, maar vragen om proactief ICT-beheer en een infrastructuur, die in topconditie verkeert.
Organisaties willen in verregaande mate in contact staan met hun klanten, partners en medewerkers. Zo ook bij AZ. Om dit te bewerkstelligen maken we onder meer gebruik van de expertise van sportmarketingbureau TwoCircles, waarmee we afgelopen seizoen een samenwerking zijn aangegaan. Zij helpen ons om onze fanbase beter in kaart te brengen en te bedienen, onder andere via gepersonaliseerde digitale communicatie. Daar plukken wij nu al de vruchten van door onze fans persoonlijk te benaderen.
Ik was onlangs voor een fieldtrip een paar dagen in Madrid. Daar werd duidelijk dat de Spaanse voetbalcompetitie in het groot doet wat wij bij AZ doen. La Liga is een samenwerking aangegaan met Microsoft, die de data van de Spaanse voetbalfans in kaart brengt. Naast Microsoft beginnen meer tech-companies zich te roeren. Zo kocht Amazon onlangs de rechten van een aantal Premier League-duels. Allemaal met hetzelfde idee als bij AZ: de fan en sponsor beter leren kennen om ze vervolgens goed te kunnen bedienen met gepersonaliseerde informatie en content. En dat op een manier die past binnen de nieuwe privacywetgeving rondom persoonsgegevens.
Dat bedienen van onze bezoekers willen we ook in het stadion naar een zo hoog mogelijk niveau tillen. Naast het plaatsen van een goede geluidsinstallatie en grote videowalls hoort daar natuurlijk ook een sterke Wi-Fi-verbinding bij: een zogenoemd connected stadium. Via een app kunnen onze fans onder meer stemmen op de Man of the Match. We zijn nu ook in gesprek met partijen die het mogelijk maken om fans via hun mobiel eten en drinken te laten bestellen. Dit moet rijen bij onze horecapunten verminderen en een verhogend effect hebben op de fanbeleving en onze omzet. Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van Amerikaanse basketbal- en honkbalclubs. Daar is het bijvoorbeeld al mogelijk om op je mobiel kaarten aan te schaffen en meteen te zien hoe het zicht vanaf die plekken is. Kortom, niets lijkt meer ondenkbaar. Zover zijn we in de Eredivisie nog niet, maar we zijn onderweg.
Robert Eenhoorn
Directeur Algemene Zaken AZ
Commercie@az.nl / az.nl/zakelijk
Artikel geplaatst op: 27 juni 2018 - 17:42

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: