column
Medewerker gezocht

Tips
De komende tijd moeten er bij het Ontwikkelingsbedrijf drie vacatures worden ingevuld. Zoals zoveel organisaties zoeken wij bij voorkeur schapen met vijf poten. Resultaatgericht, getalenteerd, omgevingsbewust en ook behept met de nodige creativiteit en, niet onbelangrijk, ook nog wat humor.
Om dit vast te leggen in een personeelsadvertentie is een hele uitdaging. Want wat zeggen we? Zijn we een leuk bedrijf, uitdagend of toch wat suffig aan de kant van de publieke sector? En waar kijken onze droomkandidaten eigenlijk naar? En wat triggert ze? Geen eenvoudige vragen in deze periode, waarin de schaarste op de arbeidsmarkt de werkgever ineens weer in een geheel andere positie plaatst.
Sommige werkgevers selecteren met zogenaamd leuke selectiemethoden zoals bijvoorbeeld blind auditions, afgeleid van het populaire TV programma The Voice. Wat voor impact dat op de kandidaat heeft en of je daarmee ook daadwerkelijk inhoudelijk de juiste kandidaat krijgt is nooit bewezen.
Nu er schaarste is en kandidaten de bedrijven kunnen uitzoeken, moeten we ons veel meer de vraag stellen wat wij kandidaten te bieden hebben. Regelmatig zie ik personeelsadvertenties waarbij mijn gevoel is dat dit nog niet helemaal is doorgedrongen. Toen wij in ons bedrijf ons hierop beraadden en vooral de jongere collega’s uitdaagden ons hierbij te helpen, kreeg ik verschillende tips. Die deel ik graag met u:
•   Begin niet met een droog stuk over je eigen bedrijf, maar verplaats je in de kandidaat. Wat zou die belangrijk vinden? Mensen willen veel meer dan vroeger écht betekenisvol werk doen. Geen ‘functie’, maar een rol die bij hen past. Mensen willen vooral een leuke baan, waar ze gelukkig van worden.
•   Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar organisaties waar ze ook aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling kunnen werken. Mensen willen zelf groeien en bloeien.
•   Verwijs niet alleen naar de organisatie en de activiteiten die moeten worden verricht, maar noem in de advertentie ook een paar collega’s, waardoor men een beter beeld krijgt van de organisatie.
Ik kreeg nog meer tips, maar dit zijn wel de belangrijkste. Nu nog vertalen in een goedlopende tekst en verstandige beslissingen nemen over de media waar de advertentie wordt geplaatst.
Het vak van personeelsfunctionaris is niet eenvoudig.

Thijs Pennin
k
Directeur Ontwikkelingsbedrijf

Noord-Holland Noor
d
Artikel geplaatst op: 18 april 2018 - 08:15

Gerelateerd

Delen