column
Rijden of gereden worden

Wetgeving niet voorbereid
"Als wij de geleerden mogen geloven, is het in de nabije toekomst niet meer nodig om zelf het stuur en de versnellingspook ter hand te nemen. Immers, er zijn al auto’s die zichzelf in en uit kunnen parkeren, bepaalde BMW’s zijn al van afstand te besturen en Tesla heeft al aangekondigd dat de volledig autonoom zelfrijdende auto een kwestie van tijd is. Kortom, de zelfrijdende auto is de toekomst. En dat brengt natuurlijk met zich mee, dat u straks zonder dat u door een chauffeur gereden wordt ook kunt werken als u in de auto zit en onderweg bent. De vraag is alleen: wie is er nu aansprakelijk in het geval er sprake is van een ongeval met een zelfrijdende auto?
Normaliter is de bestuurder van een voertuig aansprakelijk als hij of zij een ongeval veroorzaakt. In sommige gevallen kan dat ook de werkgever zijn. Maar hoe zit het dan als u niet zelf de controle over het voertuig uitoefent, maar volledig vertrouwd op de soft- en hardware van de fabrikant van het voertuig? In principe geldt dan ook de regel zoals hierboven, tenzij u als bestuurder kan aantonen dat het ongeluk te wijten is aan de falende systemen van het voertuig.
In Amerika is in dat verband reeds vastgesteld dat de fabrikant (mede)aansprakelijk kan zijn voor een veroorzaakt ongeval met een zelfrijdende auto. In die zaak merkte het systeem niet op dat er een vrachtwagen naderde en is de bestuurder van het voertuig overleden. Het systeem in de auto was overigens ook niet gebouwd om de vrachtwagen onder die specifieke omstandigheden op te merken, maar de bestuurder was zich van dat feit niet bewust. Uit onderzoek bleek dat er nog veel moest worden verbeterd aan het systeem, reden waarom de fabrikant medeaansprakelijk was.
In Nederland is de wetgeving nog niet voorbereid op zelfrijdende voertuigen, dus over het algemeen is de bestuurder nog steeds (zelf) aansprakelijk voor het veroorzaken van een ongeval. Het is wel de verwachting dat er wetgeving gaat komen die zal gaan bepalen waaraan een zelfrijdend voertuig minimaal moet gaan voldoen. Vooralsnog is het dus zaak dat u zelf goed blijft opletten in het geval u zich heeft laten verleiden door meneer Musk om een zelfrijdende Tesla aan te schaffen. Immers, als u een zelfrijdend voertuig “bestuurt” en betrokken raakt bij een ongeval, dan bent u als “bestuurder” in beginsel nog altijd aansprakelijk. Bent u echter van oordeel dat de fabrikant verantwoordelijk is voor het ongeval, dan is het aan u om aan te tonen dat het ongeluk te wijten is aan de falende systemen van het voertuig.
Heeft u een geschil of heeft u vragen over schade en aansprakelijkheid, aarzel dan niet en neem contact met ons op voor vrijblijvend juridisch advies.
CKH Advocaten
Mr. Niels Lubach

Artikel geplaatst op: 24 oktober 2017 - 15:27

Gerelateerd

Delen