Bedrijfsvoering familiebedrijven vaak binnenskamers

"Als je op zondag met al je medebeslissers aan de koffie zit, is het natuurlijk wel makkelijk om even snel belangrijke knopen door te hakken." (Foto: aangeleverd)
Ongeveer 80 procent van de managers bij Nederlandse familiebedrijven zegt, dat het grootste gedeelte van de bedrijfsvoering van familiebedrijven zich binnenskamers afspeelt. Dit blijkt uit onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz.
"Omdat het management van familiebedrijven vaak uit familieleden bestaat, zie je dat veel zaken ook daadwerkelijk vaker in besloten kring worden geregeld", zegt Alfred Busink, directeur fiscaal advies van Flynth en lid van de redactieraad van Fambizz. "Als je echter op zondag met al je medebeslissers aan de koffie zit, dan is het natuurlijk wel makkelijk om even snel belangrijke knopen door te hakken zonder de tussenkomst van anderen."
Plaatselijke omgeving

Zes op de tien ondervraagde managers voelt zich sterk verbonden met de plaatselijke omgeving. Managers van familiebedrijven voelen een sterkere band met hun omgeving dan evenknieën werkzaam bij bedrijven die niet worden beheerd door een familie (60 procent tegenover 50 procent). Deze band is overigens belangrijk omdat familiebedrijven volgens het onderzoek meer langdurige relaties en klanten hebben dan niet-familiebedrijven (92 tegen 87 procent). Zo zegt bijvoorbeeld meer dan driekwart van hen al jarenlang samen te werken met dezelfde bedrijfsnotaris en/of -advocaat. Angelique Hommes, notaris bij Nysingh advocaten-notarissen: "Veel familiebedrijven zijn traditioneel van aard. We zien daarom dat zij door de jaren heen vaak vasthouden aan dezelfde partners en leveranciers. Dit zorgt voor grote voordelen, zowel op het gebied van wederzijds vertrouwen als bedrijfseconomische synergie."
Onderzoek

Fambizz is het platform voor de ondernemer in het familiebedrijf die zijn zaken professioneel organiseert. Het platform is er voor directeur-eigenaren van 'family businesses' die zich interesseren voor kwalitatief goed ondernemerschap in algemene zin, maar ook voor de typische uitdagingen waar familiebedrijven voor staan.
Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Mediatic onder 1.010 managers van Nederlandse bedrijven (zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven). Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en provincies. Bij het beantwoorden van de stellingen had men de keuze uit de opties eens of oneens.
Bron: www.eufin.nl
Artikel geplaatst op: 12 september 2018 - 08:24

Gerelateerd

Delen