Hoogte vrachtwagens gemeten voor veiligheid in tunnel

Rijkswaterstaat beheert de tunnels in de snelwegen. (Foto: aangeleverd)
Rijkswaterstaat beheert de tunnels in de snelwegen. Deze behoren tot de veiligste in Europa. Om de tunnels veilig te houden én weggebruikers te beschermen nemen we tal van maatregelen. Zo worden de tunnels vanuit de verkeerscentrale 24 uur per dag met camera’s in de gaten gehouden. Een speciaal detectiesysteem zorgt dat te hoge vrachtwagens de tunnel niet in kunnen rijden.
In Noord-Holland zijn enkele van de oudste en dus laagste tunnels van het land, zoals de Velsertunnel en Coentunnel. De tunnels zijn echter hoog genoeg voor wie zich aan de Europese regelgeving houdt: een vrachtwagen mag namelijk niet hoger zijn dan vier meter. Toch proberen dagelijks te hoge vrachtwagens de tunnel in te rijden.
"Als wij niets doen veroorzaakt dat veel schade en hinder. Daarom zetten wij hoogtedetectie in. Als deze digitale meetlat een te hoge vrachtwagen detecteert, krijgt de chauffeur aanwijzingen om alsnog een andere route te kiezen. Rijdt hij toch door, dan gaan de stoplichten op rood en sluiten de slagbomen. Een weginspecteur komt ter plaatse, meet de wagen op een haalt deze van de weg als deze te hoog is. De politie kan de chauffeur een boete geven, die op kan lopen tot 900 euro of hoger", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Het afhandelen van een hoogtemelding kost maximaal tien tot vijftien minuten. "Dat is vervelend voor andere weggebruikers, maar dit veroorzaakt minder hinder én minder gevaar dan wanneer een vrachtwagen zich vast rijdt in de tunnel. De constructie kan beschadigd raken of technische systemen kunnen van het plafond af worden gereden. Je wilt er niet aan denken dat verlichting, omroepsystemen of ventilatoren naar beneden vallen op auto’s en motorrijders. Naast dat dit levensgevaarlijk is, leiden dit soort grote schades meestal tot een langere sluiting."
Artikel geplaatst op: 04 november 2018 - 15:18

Gerelateerd

Delen