column
Automotive Inspiration Day

Virtual Reality-technieken
Nog niet zo lang geleden was ik op de Automotive Inspiration Day. Een plek waar verschillende sectoren van de autobranche bij elkaar kwamen om van elkaar te leren. Welk idee kan ik lenen, gebruiken? Wat zou ook bij ons kunnen werken? En andersom: proberen te leren welke aspecten interessant zijn om in hun eigen sector in te passen. Een kijkje in elkaars keuken.
Bij AZ zijn we altijd bezig met vernieuwing en de ontwikkeling van onze spelers. We hebben immers niet het meeste geld, dus moeten we andere manieren vinden om ons te onderscheiden. Om mee te blijven doen, moeten we met minder geld creatief maar intelligent investeren. We volgen technische ontwikkelingen nauwgezet en houden in de gaten waar de toekomst ligt. In mijn ogen ligt die toekomst bij de jeugd en in technische innovatie.
De componenten jeugd en techniek kunnen hun eigen toekomst een boost geven. Dat doen we door hun krachten te bundelen. Drie jaar geleden zijn we begonnen met het testen van Virtual Reality-technieken en met de geboorte van ons nieuwe AFAS Trainingscomplex in Zaanstad hebben we die VR-technieken structureel ingevoerd in onze jeugdopleiding. Met deze techniek kunnen we meer spelintelligentie trainen.
Een jeugdspeler krijgt een VR-bril op en waant zich daarmee in een actieve spelsituatie op het veld. Hij wordt zodanig ondergedompeld in de virtuele wereld, dat hij zou kunnen vergeten dat hij in een kantoor staat. De trainer kan in dezelfde ruimte meekijken op een televisiescherm. Het spel kan worden stilgezet, dat de mogelijkheid tot discussie geeft. De speler kan ook een nieuwe keuze maken en de gevolgen daarvan direct ervaren. Met deze trainingen worden er ervaringspatronen toegevoegd die spelers helpen om niet alleen spelsituaties sneller te herkennen maar ook de consequenties van hun keuze kennen. Sterker nog, het is bewezen dat onze spelers in het veld vaker de juiste keuze maken, omdat zij deze situaties al eens eerder hebben meegemaakt.
Ons aanpassingsvermogen moet hoog zijn om relevant te blijven en om kwaliteit te blijven leveren. Want wat voor iedere branche en dus ook voor ons geldt: de concurrentie zit ook niet stil…
Robert Eenhoorn
Directeur Algemene Zaken AZ
Commercie@az.nl / az.nl/zakelijk
Artikel geplaatst op: 24 oktober 2017 - 17:42

Gerelateerd

Delen