column
Nur Links

Het beloofde land
Voor ons autojournalisten was Duitsland altijd het beloofde land. Was, want het is uit met de pret. Als ik vroeger een snelle auto voor de test had (Porsche, dikke Mercedes, Audi of BMW en heel af en toe een Ferrari) dan piepte ik even snel de grens over om de teugels te laten vieren. Vrolijk fluitend en zwaaiend naar de politie (die vrolijk terugzwaaide) knalde je dan met 250 in het uur van de Nederlandse grens bij Arnhem naar Oberhausen. Bij de grens kom je nu echter al een bord tegen, dat op de Duitse Autobahn de adviessnelheid 130 km/p.u. is. Bovendien wordt het aantal stukken snelweg waar je echt ongelimiteerd hard kunt en mag rijden steeds geringer en korter. Nu kan ik mij daar vanuit het punt van verkeersveilig en milieu ook wel iets bij voorstellen, maar toch is het best jammer.
Tot overmaat van ramp is het snelwegennet bij onze Oosterburen veranderd in één grote bouwput (Baustelle, ik kan het woord wel dromen). Op weg naar mijn vakantieadres in Oostenrijk ben ik de tel kwijtgeraakt en zelfs op een zaterdag (en het was echt geen vakantietijd meer) sta je om de haverklap in de file, omdat er weer één of twee baanvakken afgesloten zijn vanwege wegwerkzaamheden. Om gek van te worden. Deed ik vroeger over de rit Gooi-Montafon van rond de 850 kilometer een uurtje of acht, negen (en dan trapte ik de auto zeker niet voortdurend op zijn staart). Nu kun je daar rustig twee tot drie uur bij optellen. Overigens moet ik de Duitsers wel een compliment maken, want bij die wegversmallingen houden ze zich vrijwel allemaal keurig aan de voorgeschreven snelheid. In ons land is dat wel anders.
Ik denk dat vrijwel iedereen wel weet dat NL in Duitsland jarenlang geassocieerd werd met Nur Links. Duitsers werden hoegenaamd stapelgek van Nederlandse automobilisten die met een voor hun doen slakkengangetje (liefst nog met een caravan achter de auto) voortdurend op de linkerbaan bleven rijden. Die vreemde en irritante gewoonte hebben ze echter van ons overgenomen. Zodra in de verte een vrachtwagen opdoemt, schuiven de Duitse chauffeurs massaal naar de linker weghelft. Gevolg is dat de snelheid er op de linkerbaan helemaal uitgaat, de rechter weghelft volledig leeg is, het lang duurt voordat de vrachtwagen gepasseerd is en het gas er weer op kan. Het zorgt voor veel ergernis en de verkeersveiligheid is er ook niet mee gediend. Dus of er nu NL of een D achterop de auto geplakt is, het is gewoon Dom om Nur Links te rijden.
Hans van Sunder
Autojournalist
HVS Publiciteit
hvsunder@gmail.com
Artikel geplaatst op: 14 juli 2016 - 13:09

Gerelateerd

Delen