column Peter Visser: Nieuw dilemma

Kopen of leasen?
Een nieuw dilemma voor de particuliere autogebruiker. Auto kopen of leasen? Bedrijven maken de afweging al vele jaren en stellen zich de vraag: koop ik een auto of lease ik hem? Redenen voor deze overweging en de uiteindelijke keuze liggen voornamelijk in het feit van bereidheid om te investeren in een auto en de behoefte aan zekerheid over toekomstige autokosten tezamen met het uitbesteden van het exploitatierisico.
Een gemiddelde 'zakenauto' kost zo’n 600 tot 700 euro per maand, exclusief BTW. Het gaat hierbij dan om auto’s van rond de 25.000 euro en er wordt dan gemiddeld 30.000 kilometer per jaar mee gereden. Als particuliere gebruiker een auto leasen, is momenteel nog veel minder gebruikelijk in vergelijking tot de zakelijke autogebruiker. Daar lijkt nu verandering in te komen.
Misschien willen we als particuliere autogebruiker eigenlijk niet echt weten wat een auto per maand kost. Tijdens een borrelpraatje hoor ik mooie verhalen; dat de gemiddelde particulier de auto eigenlijk zo’n beetje voor niets rijdt. Nou ja, brandstof dan niet inbegrepen natuurlijk. Als ik de informatie van de ANWB hanteer dan kost een auto de particuliere gebruiker al snel zo’n 300 euro per maand. En dan hebben we het over bijvoorbeeld een VW up! van zo’n 10.000 euro.
Best lastig nog dat keuzetraject. Als ik kijk naar de aanschafprijzen en kortingsacties dan zegt dit nog niets over de gebruikskosten per jaar of per maand. En als daar al informatie over wordt gegeven dan zijn dit vaak geen garanties, maar verwachtingen. En die verwachtingen kunnen natuurlijk mee- of tegenvallen.
Wie heeft er trouwens tegenwoordig nog een bedrag vrij beschikbaar om een auto te kopen? We financieren er lustig op los en de rentekosten dienen natuurlijk ook mee te worden gerekend tot de autokosten.
Aanbieders van autoleasing beginnen steeds vaker leaseproducten te ontwikkelen specifiek gericht op de particuliere markt. Een keuze uit speciaal geselecteerde, ingekochte auto’s die voor een all-in prijs, inclusief BTW, worden aangeboden. De kosten van brandstof, schoon houden van de auto en kosten van verkeersovertredingen moet je als gebruiker dan zelf betalen. Maar voor de rest zijn alle kosten inbegrepen.
Wat kost dat dan, PrivéLease? Als ik de VW up! met een aanschafprijs van 10.000 euro als uitgangspunt hanteer dan kost zo’n auto gemiddeld net even meer dan 200 euro per maand, 224 euro om exact te zijn. All-in, inclusief BTW. Dat bedrag is dan gebaseerd op een gebruiksduur van drie jaar en 12.000 kilometer per jaar. Drie jaar zekerheid, geen risico’s en na drie jaar weer een nieuwe auto uitzoeken, online dan en de nieuwe auto wordt weer keurig bij je thuis afgeleverd. Nou ja, dat showroombezoek, daar lijkt de particuliere autogebruiker toch al een beetje klaar mee.
Volgens mij is er een interessant dilemma voor de particuliere autogebruiker bijgekomen: kopen of dan toch leasen. Succes met uw afweging dames en heren.
Peter Visser
Algemeen directeur
LeaseVisie, Alkmaar

Artikel geplaatst op: 30 juni 2014 - 12:07

Gerelateerd

Delen